Minulla oli etuoikeus tutustua työnhakuprojektiin ja kerhoon, joka perustettiin vuonna 2004 Wärtsilän ilmoitettua lopettavansa tuotannonsa Turun tehtaalla. Turun yksikkö valmisti dieselmoottoreita mm. risteilijöihin, konttialuksiin ja voimaloihin.
Kuvassa Seppo Leino, tehtaan entinen pääluottamusmies ja W46-kerhon puheenjohtaja, joka kertoi tehtaan toiminnasta, yt-neuvotteluiden etenemisestä ja työnhakuprojektista. Tilaisuudessa oli läsnä noin 40 henkilöä.
Kuvassa puhumassa Esko Tirkkonen, joka kertoi kuinka työntekijät reagoivat yt-neuvotteluihin ja kuinka heitä voi auttaa selviytymään työkriisistä. Paitsi että hänellä on kokemusta Turun tehtaan lakkauttamisesta, Esko on vastannut myös Wärtsilän Vaasan tehtaan ympäristö- ja työsuojelusta.
Kysyin eräältä osallistujalta, mikä on salaisuus siihen että kerho jatkaa toimintaansa vielä 10 vuoden jälkeenkin. Hän mietti hetken ja kertoi, että lopulta kyse on työporukasta, siitä että heillä oli hyvä olla keskenään jo työvuosina. Toiminnan vetäjillä on suuri merkitys kerhon pitämisenä elinvoimaisena, samoin se että kaikki henkilöstöryhmät ovat edustettuina kerhossa. Työsuhde voi päättyä irtisanomiseen, työtoveruus ei.